Grönland’da bir haftada iki orman yangını bilim insanlarını endişelendirdi

Haber Giriş: 14:23, 23.06.2026
Güncelleme: 14:23, 23.06.2026

Grönland’da bir hafta içinde meydana gelen iki ayrı orman yangını, Arktik bölgedeki kuraklık ve artan sıcaklıkların etkilerine ilişkin endişeleri artırdı. Bilim insanları, yangınların yılın bu kadar erken döneminde görülmesinin dikkat çekici olduğunu belirtti.

Uydu görüntülerine göre yangınlardan ilki 14-15 Haziran tarihlerinde Grönland’ın ikinci büyük kenti ve önemli turizm merkezlerinden Sisimiut yakınlarında çıktı. İkinci yangın ise 17 Haziran’da adanın güney ucundaki Kujalleq bölgesinde meydana geldi.

Büyük bölümü buz tabakaları ve buzullarla kaplı olan Grönland’da tundra ile kaplı buzsuz alanlarda orman yangınları nadir görülse de son yıllarda bu tür olayların sayısında artış yaşanıyor.

Copernicus Atmosfer İzleme Servisi kıdemli bilim insanı Dr. Mark Parrington, yüksek kuzey enlemlerindeki bitki örtüsü yangınlarının genellikle temmuz ve ağustos aylarında görüldüğünü belirterek, haziran ayındaki yangınların dikkat çekici olduğunu söyledi.

Helsinki Üniversitesi Çevre Değişikliği Araştırma Birimi’nden bilim insanı Sonja Diaz da yangınların zamanlamasının alışılmadık olmadığını ancak Grönland’ın yılın bu kadar erken bir döneminde yanmasının “oldukça tuhaf” hissettirdiğini ifade etti.

Sisimiut’un da bulunduğu Qeqqata Belediyesi Acil Durum Yöneticisi Inunnguaq Eigil Lundblad, yangınların dikkatsiz ateş kullanımından kaynaklandığını düşündüklerini belirterek, kış boyunca çok az kar yağdığını ve sonrasında da yeterli yağış alınmadığını söyledi.

Kujalleq Belediyesi Acil Durum Yöneticisi Miki Sikemsen ise yangının kesin nedeninin henüz belirlenemediğini ancak bölgenin mayıs ayından bu yana önemli ölçüde yağış almadığını ve bitki örtüsünün son derece kuru hale geldiğini kaydetti.

Grönland Üniversitesi’nde antropoloji doçenti olan Pelle Tejsner, toprağın giderek kurumasının gelecekte daha fazla yangın görülebileceğine işaret ettiğini söyledi.

Batı Grönland’daki yangınlar üzerine yapılan araştırmalar, 1995-2007 yılları arasında bölgede yangın kaydedilmediğini, ancak 2008-2020 döneminde 21 ayrı yangın olayının yaşandığını ortaya koydu. Özellikle 2017 ve 2019 yıllarında büyük yangınlar meydana gelmişti.

Bilim insanları, iklim değişikliğinin Arktik bölgesini dünyanın geri kalanına kıyasla yaklaşık dört kat daha hızlı ısıttığını belirtiyor. Parrington, son yangınların neden normalden erken çıktığını kesin olarak söylemenin zor olduğunu ancak Copernicus verilerinin bölgede bitki örtüsünü daha yanıcı hale getirebilecek derecede yüksek sıcaklıklara işaret ettiğini söyledi.

Parrington, “Ancak yangınların yine de bir tutuşturma kaynağına ihtiyacı var” diyerek insan faaliyetlerinin yangın riskindeki rolüne dikkat çekti.

Bültenimize abone olun

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

×

Sosyal Medya Hesaplarımıza Abone Olun!

En güncel çevre haberlerini kaçırmayın. Bizi takip edin!

Facebook Twitter Instagram Bluesky Mastodon Linkedin Telegram Youtube
Scroll to Top
×